Uskallatko kurkistaa omien tapojen taakse?

08.02.2018 | Liikunta

Tammikuun joka vuotuinen ”aloitan uuden elämän”-kampanjoiden suurin huuma on ehtinyt hälvetä. Uusien tapojen omaksuminen on alkuhuuman jälkeen saattanut tuntua jälleen kerran haastavalta. Miksi vanhoista tavoista on niin vaikeaa päästä eroon?

Milloin viimeksi pysähdyit miettimään omia tapoja. Miten ne ovat syntyneet ja mitä ajatuksia tapoihin liittyy? Kupillinen kahvia aamuisin omasta kupista, missä järjestyksessä teet aamutoimet, kumman sukan laitat ensin jalkaan jne. Sitten on tietenkin ne tavat, jotka saattavat muodostua ongelmaksi, kuten napostelu tai tupakanpoltto.

Tapojen muodostuminen

Tapojen syntyminen on suhteellisen yksinkertaista ja niiden tarkoituksena on vapauttaa aivoilta kapasiteettia tärkeämpien ja monimutkaisempien asioiden tekemiseen. Kuitenkin tapojen muodostaminen voi kääntyä meitä vastaan, kun kehitämme tapoja huomaamattamme. Tällaisena haitallisena tapana voidaan pitää, vaikka suklaapatukan ostamista ja syömistä kaupan kassalta tai vaikka asioiden tekemisen lykkäämistä viime tinkaan.

Itselläni on ollut tapana juoda lounaalla aina lasillinen Pepsi Maxia. Tapa toistui joka päivä monta vuotta, kunnes viime syksynä se ”hieman” ryöstäytyi käsistä. Yritin kovasti pohtia miksi tavasta oli niin vaikeaa päästää irti. Yritin pohtia mitä Pepsi Maxin juominen tuo minulle ja miksi yrityksistä huolimatta ostin jääkaappiin aina uuden pullon. Kyse ei ollut janosta, koska tällöin vesi olisi tehnyt tehtävänsä.

Tapa voidaan määritellä sarjaksi rutiineja. Kuinka reagoimme tiettyyn ärsykkeeseen, joka saa meidät reagoimaan tietyllä tavalla. Kun toistamme riittävän usein tiettyä sarjaa toimintoja muodostetaan rutiini. Rutiini kuulostaa turvalliselta tavalta toimia, sillä joka kerta toimimme kutakuinkin samalla tavoin sitä ajattelematta tai jopa siitä tietoisena. Kuitenkin ärsyke, jonka rutiinin muodostuminen vaatii, saattaa olla paljon monimutkaisempi asia kuin pelkästään nälkä->syön ruokaa-> tulen kylläiseksi. Eli ärsyke-reagointi-palkinto.

Mitä piilee tapojen taustalla?

Olemme monimutkaisia olentoja ja tunteet näyttelevät suurta roolia päivittäisessä arjessa. Samoin tapojen muodostuksessa. Otetaan esimerkiksi vaikkapa tupakanpoltto. 14-vuotiaana tai koskaan muulloinkaan tupakanpolton aloittaminen ei tapahdu fyysisestä tarpeesta, jossa keho tarvitsee nikotiinia. Tässä kohtaa tunteet ohjaavat tekemistämme. 14-vuotiaana tupakanpolttoon saattaa liittyä kapinaa, arvostuksen tai joukkoon kuulumisen tunnetta, negatiivisten tunteiden välttelyä jne. Tupakasta eroon pääsemiseksi tarvitsee tutkailla mitä tupakanpoltto tuo sinulle tunnetasolla. Sama pätee esimerkiksi karkkihimoon, ahmimiseen, hyvin rajoitettuun ruokavalioon tai vaikka asioiden viime tinkaan jättämiseen.

Takaisin Pepsi Maxiin. Koska yritykset toistamiseen kieltäytyä houkutuksesta jättää ostamatta ja etenkin juomatta Pepsi Maxia olivat kariutuneet, päätin kokeilla totaalikieltoa lauantain herkkupäivää lukuun ottamatta. Tämä antoi minulle aikaa miettiä pitkän ajan kuluessa syntynyttä tapaa. Koska pelkästä janosta ei ollut kyse, jouduin kaivautumaan hieman syvemmälle. Ensimmäiset päivät olivat tietenkin haastavimpia ja hyvin nopeasti huomasin, että Pepsi Max toi minulle oman pienen palasen luxusta arkeen. Normaaliarjessa kuljen trikoissa, pää hikisenä paikasta toiseen, toisinaan aamun aikaisesta hetkestä pitkälle iltaan yrittäen pitää kiinni terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta – ja aikatauluista. Totesin, että lasillinen Pepsi Maxia oli minulle palkinto sekä pientä kapinointia terveelliseen elämään.

Miten sitten muuttaa omia tapoja, joiden kokee häiritsevän omaa elämää?

Ensinnäkin kannattaa pohtia mitä häiritsevät tavat edustavat omassa elämässä. Onko kyseessä pettymyksen, ahdistuksen tai hylätyksi tulemisen tunteen välttely, arvostuksen kaipuu, turvallisuuden tunne, tylsyys, yksinäisyys jne. Kaikki näistä tunteista ovat aitoja tunteita ja tunteiden tunnistaminen auttaa hyväksymään tunteen paremmin. Kun tunnistat tapaan liittyvän tunteen, on helpompi käydä käsiksi tavan muuttamiseen.

Tämän jälkeen käy läpi, kuinka tärkeää SINULLE on muuttaa haitallista tapaa. Miten tavan muuttaminen muuttaa elämää – hyvässä ja pahassa. Kun löydät tärkeän syyn tavan muuttamiselle, kysy sen jälkeen itseltäsi miksi. Kun saat vastauksen, haasta itsesi jälleen kysymällä miksi. Ja kun saat vastauksen kysy jälleen miksi. Esimerkiksi näin:

Haluan pudottaa painoa 15 kiloa. Miksi? Haluan mahtua vanhoihin vaatteisiini. Miksi? Haluan näyttää paremmalta. Miksi? Haluan tuntea itseni kauniiksi? Miksi? Haluan kokea olevani kaunis kuin ”Tiina”. Miksi? Koska en enää koskaan halua tuntea itseäni yhtä ulkopuoliseksi ja hylätyksi kuin koin 12 vuotiaana koulun pihalla.

Näin löydetään juurisyy tavan muuttamisen tarpeelle – esimerkkitapauksessa joukkoon kuulumisen ja arvostuksen tunne. Juurisyyn ja siihen liittyvän tunteen pohtiminen ja tunteen tunnistaminen helpottavat muutosta ja auttavat ymmärtämään mikä alun perin ajoi tavan syntyyn. Tämän tyyppinen lähestyminen vaatii rehellisyyttä itselleen sekä vastuunottamista omista tunteistaan, mutta palkinto on sitäkin kestävämpi. Jos vaikkapa arvostuksen tunne on se, jota kaipaat, mieti jo matkalla 15 kilon painopudotukseen miten arvostuksen tunnetta voit lisätä jo tässä hetkessä. Esimerkiksi pyyteettömästi auttamalla muita tai tukemalla ystävääsi tai vaikka tuntematonta yhtä haastavassa tilanteessa kuin itse olet.

No, miten minun lopulta kävi Pepsi Maxin kanssa? Pikkuhiljaa opettelen nauttimaan lounashetkistä veden kera. Nykyään yritän löytää luksusta herkullisesta lounaasta kahvilassa tai lyhyistä päiväunista lounaan jälkeen. Kaupassa heikkona hetkenä yritän pohtia, miksi juuri nyt tuntuu olo siltä, että Pepsi Max olisi tähän hetkeen oikea ratkaisu. Sitten mietin mistä jään paitsi, jos nyt jätän pullon kauppaan ja ostan sen vasta seuraavalla kerralla tai vasta lauantaina. En useinkaan löydä hyvää syytä ostaa uutta pulloa ja päädyn muiden ostosten kera kassalle. Mutta niin kuin elämässä ja kaikissa muutoksissa on ylä-ja alamäkiä, joten silloin tällöin tulee kuoppia jokaisen polulle.  Kyse on siitä, mitä aikoo tehdä kun on kuopasta ylös kavunnut. Jatkaa hyvällä polulla, jonka on jo kerran aloittanut.

Seuraavassa kirjoituksessa pohdin mitkä asiat auttavat ylläpitämään muutosta!

Lisää Kirjoituksia
© 2018 Movement factory